-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hongqi, diger 4x4-elbil og spekket med utstyr
Om du synes dagens elbiler er for små og for anonyme, så se nærmere på Hongqi E-HS9. Den er så diger det forventes at en kinesisk luksusbil skal være.
Hyrer du inn Rolls-Royce-designeren for å tegne bilen din, så gjør du det sannsynligvis for at det som kommer ut av prosessen skal ha noen klare likhetstrekk med det britisk/tyske luksusmerket.
Og det er akkurat hva Hongqi har fått til med E-HS9. Den er diger som en Rolls, og den høye og svært spesielle grillen med den røde midtstripa på panseret gir klare assosiasjoner til parader og representasjon hvor eieren sitter andre steder enn bak rattet.
2+2+2
Så har også Hongqi to midtseter det er minst like godt å oppholde seg i som de to stolene foran selv om komforten der også er utmerket.
Og det hele flyter så stille at en skulle tro hjulene ikke rullet på veien, men at luftfjæringen får det hele til å sveve over bakken.
Budskapet mitt er kinesernes bevis på at hundre års bilbyggererfaring ikke nødvendigvis gir noen fordeler i møte med merkeflyktige kunder.
Eldste Kina-merket
I motsetning til de fleste kinesiske bilmerker som har etablert seg i Norge eller i det minste forsøker på det, har Hongqi som en merkevare under FAW ganske lang produksjonserfaring med Volkswagen foruten opprinnelig å være hoffleverandør av biler til offentlig bruk i Kina.
Om du lurer på hva Hongqi betyr, så kan det best oversettes med «røde fane». Derfor den røde stripa i grillen og opp på panseret.
Har nesten alt
E-HS9 er på de fleste måter en gedigen bil. Her er alt som du kan tenke deg i en bil standard som softclose av dørene, dørhåndtak som felles ut/inn automatisk, luftfjæring, firehjulsdrift og enormt med plass uansett om bilen velges som seks- eller sjuseter (2+2+2 eller 2+3+2-konfigurasjon). Jeg er ikke i tvil om at seks seter er å foretrekke.
Fra førersetet reguleres alt som kan justeres elektrisk, og i stor grad via dør-til-dør-skjermer hvor innholdet på instrumentskjermen ikke kan ses av passasjeren. Bilen har alt som forventes av førerstøtteteknologi, den har varme i rattet og skinnseter i toppmodellen. Tredje seterad opereres elektrisk, og det eneste som står på tilvalgslisten er tilhengerfeste (trekker 1500 kg) og frunk. Tilvalg monteres i Norge.
Kan ta ut 230 volt
Her er naturligvis både USB og USB-C og mulighet til 230 volt strømuttak i ladekabelen for dem som eksempelvis trenger litt ekstra strøm på hytta.
Det eneste jeg umiddelbart savnet var headupdisplay.
Kun tre farger leveres: svart, grå og hvit.
Med 551 hk og 670 Nm i moment tar dette av sted i Nio ES8-fart, og nettopp den litt kortere Nio er naturlig å sammenlikne med fordi begge henvender seg til samme målgruppe og har et ikke ulikt prisbilde.
Skal gi unik kundeopplevelse
Begge har i målsetningen å gi unike eieropplevelser i form av spesielt god kundeoppfølging. Men der Nio profilerer seg med batteribytte som alternativ til hurtiglading, opererer Hongqi kun med fastmontert batteri i to størrelser: 76,5 kWt netto i den rimeligste comfort-versjonen og 90 kWt netto i premium- og exclusive-variantene. 90 kWt gir rundt 450 km rekkevidde.
Om dette er på nivå med stjerneflaggskipet EQS fra Mercedes? På innvendig komfort og materialopplevelse: ikke så langt unna.
I forhold til chassisbygging og kjøreopplevelse har kineserne fortatt noe å lære.
Likevel tror jeg det sistnevnte er av underordnet betydning for de drøyt ett tusen kundene Hongqi håper å nå i Norge neste år fordi det overskygges av pris (som starter på 620.000 kroner), plass og komfortutstyr.
Hongqi E-HS9, Exclusive | |
Pris fra | Kr. 619.900 |
Pris prøvekjørt | Kr. 821.826 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 217 hk - 300 Nm |
Motor bak | 333 hk - 450 Nm |
Samlet ytelse | 551 hk - 670 Nm |
Batteri (brutto/netto) | 99/90 kWt |
Lading DC/AC | 108/11 kW |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 4,9 sek |
Toppfart | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | 465 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 521/201/173 cm |
Akselavstand | 311 cm |
Bilvekt | 2645 kg |
Bakkeklaring | 20 cm |
Tilhengervekt | 1500 kg |
Bagasjerom foran | Volum ikke oppgitt |
Bagasjerom bak | 255 - 1747 liter |
Garanti/km | 5 år/150 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV |